STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
W JEZIORZANACH
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Jeziorzanach zwana
dalej OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.
- prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o
ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą OSP jest Dom Strażaka w Jeziorzanach.
§ 4
Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą oraz
miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
§ 5
Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną.
§ 6
Ochotnicza Straż Pożarna jest członkiem Związku Ochotniczych Straży
Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 7
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci,
godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów
określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Działalność ochotniczej straży pożarnej opiera się na pracy społecznej
jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:
- prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom
oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,
- branie udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych w czasie
pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz
innych klęsk i zdarzeń,
- informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i
ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
- rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz
prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
- uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i
przedstawicielskich,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie
przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
§ 10
Zadania i cele wymienione w § 9 Ochotnicza Straż Pożarna realizuje
przez:
- organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony
przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej,
- organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych,
- przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji
rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i
współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia
funkcyjnych OSP,
- organizowanie kobiecych i młodzieżowych drużyn pożarniczych,
- organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr,
teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy
społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,
- organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę
fizyczną,
- prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie
zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego
statutu.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11
Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do
czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą
przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych
w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach
(Dz.U. nr 20 poz. 104 wraz z późniejszymi zmianami).
§ 12
Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP
po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
- członków czynnych,
- członków młodzieżowych drużyn pożarniczych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 14
Członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w
wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła
przyrzeczenie następującej treści: “W pełni świadom obowiązków strażaka
– ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie
przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem
Ochotniczej Straży Pożarnej, dbającym o jej godność, ofiarnym i mężnym w
ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
§ 15
- Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba,
która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła
przyrzeczenie.
- Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku 16-18 lat
mogą być wybierani do władz OSP.
- Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz
tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz miejscy
zamieszkania.
- Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP
zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku.
§ 16
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna
współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo lub w inny sposób
jej działalność. Członek wspierający – osoba fizyczna, a w przypadku
osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo:
- uczestniczyć w walnym zebraniu członków OSP i być wybieranym do
władz OSP,
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 17
Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla
ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne
zebranie. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
§ 18
Członkowie czynni i honorowi mają prawo:
- wybierać i być wybierani do władz OSP,
- uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
- wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP,
- korzystania z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
- używać munduru i odznak.
§ 19
Do obowiązków członka czynnego należy:
- aktywnie uczestniczyć w działalności OSP,
- przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów
i uchwał władz OSP,
- podnosić poziom wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu
fachowym,
- dbać o mienie OSP,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
§ 20
Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy jednostkę
operacyjno-techniczną.
§ 21
Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia z OSP,
- wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności
sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu,
- skreślenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą
składek członkowskich za okres przekraczający jeden rok,
- likwidacji OSP,
- śmierci,
- likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
§ 22
Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały
przysługuje prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14
dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania
osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w
§ 18 i 19 niniejszego statutu.
§ 23
W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały
zarządu OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.
§ 24
Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone
jej przedmioty i umundurowania będące w dyspozycji OSP.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
§ 25
Władzami OSP są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
A. WALNE ZEBRANIE
§ 26
Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być
zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie 5-9
członków zarządu, 3 członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd
gminny. W składzie większość muszą stanowić osoby, o pełnej zdolności do
czynności prawnych.
§ 27
Do kompetencji walnego zebrania należy:
- podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji
rewizyjnej z ich działalności,
- uchwalanie rocznego planu działalności i budżetu OSP,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie
decyzji o jej zmianie,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium dla
ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i
wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
- podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
- podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości
oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zbyciu środków trwałych,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn,
- wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.
§ 28
Przebieg walnego zebrania oraz podjęte na nim uchwały są protokołowane.
§ 29
Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest raz na 5
lat, a sprawozdawcze raz na rok.
§ 30
Zwyczajne walne zebranie zwoływanie jest przez zarząd, który zawiadamia
członków o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed
terminem zebrania.
§ 31
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
- na żądanie 1/2 członków OSP,
- na żądanie Związku OSP RP.
§ 32
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd w terminie 21
dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.
§ 33
Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność co najmniej
połowy członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą
większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos
przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia
nieruchomości, zmiany statutu i rozwiązania OSP podejmowane są
większością 2/3 ogólnej liczby głosów w obecności co najmniej połowy
ogólnej liczby członków.
§ 34
W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu
braku wymaganej liczby członków, zarząd jest obowiązany przed upływem 14
dni zwołać ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad.
Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu
na liczbę obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawie nabycia i
zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie.
§ 35
Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym.
B. ZARZĄD
§ 36
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, dwóch
wiceprezesów, sekretarza, skarbnika oraz zastępcę skarbnika a także może
wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik
straży pełni funkcję wiceprezesa.
- Zarząd może dokoptować do swego składu nowych członków na miejsce
ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 37
Do zadań zarządu należy:
- reprezentowanie interesów OSP,
- realizowanie uchwał i wytycznych walnego zgromadzenia,
- zwoływanie walnego zebrania,
- niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego i organu
nadzorującego o zmianie statutu,
- informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim
składzie, o miejscu zamieszkania członków, także o adresie siedziby OSP
najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzenia zmian,
- udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do
przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością,
- opracowywanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP
oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu,
- zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych,
- przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
- przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz
występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
- organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
- dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP
powierzonych im zadań,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikającymi z ich
przynależności do OSP,
- wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a
nie przypisanych kompetencjom walnego zebrania.
§ 38
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem
prac zarządu.
§ 39
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb co najmniej jednak raz
w kwartale i są zwoływane przez Prezesa. Na posiedzenia zarządu należy
zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40
Do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej
liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą
większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos
przewodniczącego obrad.
§ 41
Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w
imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik lub zastępca skarbnika
§ 42
Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w
formie rozkazów i poleceń. Do naczelnika straży należy:
- wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do
wykonania zadań operacyjno-technicznych,
- organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego
członków OSP, młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez
członków OSP,
- kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
- kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz
nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
- opracowywanie opinii i wniosków w sprawie ochrony
przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny
i inne środki.
§ 43
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP
naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
- pochwałę ustną,
- pochwałę w rozkazie naczelnika straży,
- wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
- sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki
§ 44
Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków
OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
- upomnienie ustne,
- nagana w rozkazie naczelnika straży,
- wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
C. KOMISJA REWIZYJNA
§ 45
Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
- przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu
działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki
finansowej i opłacania składek członkowskich,
- składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych
kontroli wraz z oceną działalności OSP,
- przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego
działalności,
- wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
§ 46
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 47
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu
z głosem doradczym.
§ 48
Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie
przekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone
na najbliższym walnym zebraniu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 49
Majątek i fundusze OSP powstają z:
- składek członkowskich,
- dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
- dochodów z majątku i imprez,
- ofiarności publicznej.
§ 50
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad
określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i
uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być
przeznaczone do podziału między członków OSP.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51
Zmiany statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością
2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków.
§ 52
Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd
OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2
ogólnej liczby członków.
§ 53
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma
być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno być doręczone
wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w
składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania
komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy.
§ 55
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na
własność Związku OSP RP. Natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe
będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu
terytorialnego.